Galicyjska Inicjatywa Strategiczna Strona Główna Galicyjska Inicjatywa Strategiczna
www.wojenne-planszowki.pl

Ogólnopolskie forum poświęcone
planszowym grom wojennym

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Czerwony Huragan - uwagi do recenzji
Autor Wiadomość
Zouave
Sergent-chef
1-re Regiment de Zouave


Wiek: 44
Posty: 21138
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 12 Styczeń 2009, 08:51   Czerwony Huragan - uwagi do recenzji [Cytuj]

Możecie uznać, że chcę komuś dokopać, ale zapewniam, ze piszę szczerze.
Zresztą wczesniej na forum wydawcy zgłaszałem kilka uwag, niektóre podobne w treści.

:arrow: Estetyka gry:
mapa słabo czytelna - naklejanie lasów na mapę spowodowało, że bez lupy (a wzrok na starość słabnie) nie da się w lasach dobrze odnaleźć konturu heksów - są momenty, że można się zastanawiać, który to heks,
Ikony jak zawsze rozmyte - kolorowa ikona musi być wyraźna, by mozna było powiedzieć, że jest ładna. O kolorowych ikonach TiS z systemów drugowojennych tego powiedzieć się nie da.

:arrow: Instrukcja:
niestety "standard" wydawcy został utrzymany. Mimo, że dobrze znam system, ciągle muszę się wczytywać w instrukcję, z której momentami nie mogę wiele zrozumieć.
Ciągłe zmiany powodują, ze coś, co działało poprzednio, już teraz nie działa i za każdym razem muszę czytać ta samą wydawałoy się instrukcję od nowa (a niby ten sam "system").

Szczytem wszystkiego jest konieczność domyślania się, jak stosować modyfikatory terenu przy ostrzale artyleryjskim badź atakach lotniczych - owszem, jest jakaś informacja pod tabelą (nie pamietam w tej chwili, czy dotyczy ona także ostrzału artyleryjskiego, na pewn dotyczy ataków lotniczych), ale najpierw muszę wpaść na to, że to nie w treści instrukcji jest stosowna informacja.
Drugi szczyt szczytów to dodatkowe informacje o scenariuszach - trzeba się czasem domyslać szczegółów. O ile ja sobie z tym dam radę, o tyle gracz niezaawansowany już nie.
Trzecia sprawa to ruch.
Co zrobicie, gdy oddział zaczyna na drodze głównej, zjeżdża na boczną i znowu wjeżdża na główną?
Dodacie punkt ruchu za ruch wyłącznie po drodze bocznej, czy nie?

Kolejnym szczytem jest tabelka kosztów ruchu w terenie. Krótkie porównanie z tabelami Dragona (o moim ulubionym Risorgimento nie wspomnę) wskazuje, ze wydawca zwyczajnie pewnych rzeczy nie jest w stanie zrozumieć.
Na przykład tego, że plus to nie minus i odwrotnie.
Że na kształt tabelki wpływa to, czy utrudnia nam życie treść heksa czy też jego krawędź.
W Starych Ardenach za wzgórza płaciło się 2 pr, a nie +1 pr (plus do czego?).
Ale to idzie przeżyć. Najśmieszniej jest z wpływem terenu na walkę.
Czy atak przez małą rzekę dający +1 oznacza modyfikator w lewo czy w prawo tabeli?



Udział wojsk amerykańskich w scenariuszu Nysa 1945 jest kompletnie zbędny. Obszar, po którym te wojska się mogą poruszać został tak zakreslony, że wprowadzenie choćby jednego pułku do gry mija się z celem.
W zasadzie można wprowadzić Amerykanów, ale tylko po to, by sobie jakiś ichni żeton poruszyć. Niemcy moga spokojnie grać tak, jakby Jankesów i Rebeliantów nie było w ogóle w grze.

O mechanice nie będę się wypowiadał za dużo: dopiero grając w Budziszyn zrozumiałem, że sam system jest po prostu nudny. Wydawca usilnie stara się z tego, co proste, zrobić to, co napakowane szczegółami kompletnie nie poprawiającymi atrakcyjności rozgrywki.
A to gwiazdki (w Ardenach gwiazdek nie było i się grało), a to nawała ogniowa, a to strata punktów siły zamiast poziomów (w przypadku umocnień), a to dezorganizacja, a to możliwość częściowego cofania i ponoszenia strat - pomysł co najmniej chybiony).

Gra się z jednej strony ciekawie, z drugiej strony jakość merytoryczna (zwłaszcza instrukcja) wołają o pomstę do nieba - jak dla mnie tego się już czytać nie da.
A sam schemat ruchu i walki jest już oklepany i nie dośc, ze wszystko daje się przewidzieć to jeszcze atakowanie Niemcami, gdy Rosjaine mogą się częściowo cofnąć i częściowo ponieść straty) jest mało komfortowe - Rosjanie zawsze ściągną posiłki, a gra na zasadzie ciągłego gaszenia pożarów już mnie przestała bawić.
Mogę powiedziec jezscze tyle, ze w grze nie ma prawie kompletnie przepisów o dowodzeniu, bo o takich drobiazgach, jak aktywacje nie wspomnę. Dzięki temu rusza sie każdy każdym i Rosjanie działają dokładnie tak samo sprawnie jak Niemcy, więc zasadniczo Niemcy nie mają czym nadrobić przewagi liczebnej. Nawet drożnia nie jest wielkim sprzymierzeńcem Niemców.
_________________
„Podeszliśmy pod jedno z bardzo pięknych miast. Położone jest ono nad stromym brzegiem szerokiej rzeki. Ludzie tam, Aniu, ja wierzę, są dobrzy. Czegoż oni nie wycierpieli w tej niewoli. Faszyści tak łatwo stąd nie odejdą. A tak by się chciało, żeby piękne miasto nie było obiektem działań. W ogóle chciałoby się, żeby Ziemia nasza była nie w ogniu, lecz w kwiatach...”

o Sandomierzu
płk Wasyl Skopenko, dowódca 1180 Pułku Strzelców 350 Dywizji Strzelców, Ukrainiec, żołnierz Armii Czerwonej
[Profil] [PM]
   
 
Nico
General
Long Live Empire!


Posty: 4000
Skąd: Sevilla
Wysłany: 12 Styczeń 2009, 09:23    [Cytuj]

Cóż za krytyka, a w recenzji taka wysoka ocena. Pewnie sponsorowana, ale się Clown sprzedał. Kiedyś taki krytyk TiS, dziś tak chwali. :roll: Jak to ludzie upadają na starość :P .
_________________
Confederately yours,
Nico
[Profil] [PM] [E-mail] [WWW]
   
 
profes79
[Usunięty]

Wysłany: 12 Styczeń 2009, 09:25    [Cytuj]

Wszystko jest kwestia gustu - a szerzej cos powiem jak przeczytam recenzje.
Sam gry TiS ganie za instrukcje i ich jakosc, natomiast same gry jakos trawie chociaz gdyby nie Reduta to bym ich na oczy pewnie nie widzial.
 
 
Zouave
Sergent-chef
1-re Regiment de Zouave


Wiek: 44
Posty: 21138
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 12 Styczeń 2009, 09:26    [Cytuj]

Uwagi krytyczne zgłaszałem już poprzednio na forum TiS.
Mimo, że grało się dość dobrze, to jednak jakość wydania pozostawia wiele do życzenia. Inaczej to przykład tego, jak gier się wydawać nie powinno.
_________________
„Podeszliśmy pod jedno z bardzo pięknych miast. Położone jest ono nad stromym brzegiem szerokiej rzeki. Ludzie tam, Aniu, ja wierzę, są dobrzy. Czegoż oni nie wycierpieli w tej niewoli. Faszyści tak łatwo stąd nie odejdą. A tak by się chciało, żeby piękne miasto nie było obiektem działań. W ogóle chciałoby się, żeby Ziemia nasza była nie w ogniu, lecz w kwiatach...”

o Sandomierzu
płk Wasyl Skopenko, dowódca 1180 Pułku Strzelców 350 Dywizji Strzelców, Ukrainiec, żołnierz Armii Czerwonej
[Profil] [PM]
   
 
Piotr
Grossadmiral
S.M.S. Graudenz


Wiek: 47
Posty: 6684
Skąd: Grudziądz/Płock
Wysłany: 12 Styczeń 2009, 10:01    [Cytuj]

Mnie (pomimo zgłaszanych powyżej uwag) dość dobrze grywa mi się w system Wielkie Bitwy.
Zdecydowanie wolę go od np B-35.
Co do tabel i pewnego lekkiego "rozgardiaszu" w instrukcji całość jest dla mnie zrozumiała (może dlatego że rozegrałem już kilkanaście gier).
_________________
"Marian milczał. Wiedział, że musi milczeć i czekać. Wokół było pusto i cicho. Ta cisza krzyczała." - Jan Oborniak "Krzyk Ciszy"
[Profil] [PM]
 
 
clown
Tatuś


Wiek: 40
Posty: 6214
Skąd: Szczecin
Wysłany: 12 Styczeń 2009, 10:17    [Cytuj]

Osobiście uważam, że WB95 jest dobry dla graczy początkujących, bo jest jasny i przejrzysty. Dla graczy doświadczonych może się on wydawać archaiczny (IGYG przede wszystkim) ale nie znaczy to, że jest kompletnie do bani. Ale wiadomo nie od dziś - jest to kwestia gustu.
_________________
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
[Profil] [PM]
   
 
Nico
General
Long Live Empire!


Posty: 4000
Skąd: Sevilla
Wysłany: 12 Styczeń 2009, 10:22    [Cytuj]

clown napisał/a:
Osobiście uważam, że WB95 jest dobry dla graczy początkujących, bo jest jasny i przejrzysty.


:lol: :mrgreen: :!:

To się nazywa sprzedać duszę diabłu :P .
_________________
Confederately yours,
Nico
[Profil] [PM] [E-mail] [WWW]
   
 
clown
Tatuś


Wiek: 40
Posty: 6214
Skąd: Szczecin
Wysłany: 12 Styczeń 2009, 10:29    [Cytuj]

Nico leniu nie dość, że nie wrzuciłeś PW na stronę, to jeszcze spamujesz okrutnie. A może przypomnisz kolegom jak dobrze bawiłeś się grając we "Wrocław 1945" z tego systemu :?: :P
_________________
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
[Profil] [PM]
   
 
Nico
General
Long Live Empire!


Posty: 4000
Skąd: Sevilla
Wysłany: 12 Styczeń 2009, 10:38    [Cytuj]

Ja tu jestem tylko redaktorem, pismo jest? Jest! Wydawca zawalił ze sprawami technicznymi :P .

Oj bawiłem się ŚwIeTnIe. Przepisy były tak dziurawe i niejasne, że często sami ustalaliśmy z graczem jak rozwiążemy dany problem. Po tej grze przypomniałem sobie dokładnie czemu przestałem grać w te gry :>.

Przyznaj się lepiej ile dostałeś za pochlebną recenzję :P .
_________________
Confederately yours,
Nico
[Profil] [PM] [E-mail] [WWW]
   
 
profes79
[Usunięty]

Wysłany: 12 Styczeń 2009, 10:45    [Cytuj]

Ja sie niestety musze zgodzic...Zrobilem podejscie do Normandii swego czasu z chlopakami i wlasnie instrukcja mnie odrzucila...Zwlaszcza fakt, ze w instrukcji byly odniesienia do wojsk radzieckich.
Swoje zdanie nt instrukcji i redakcji przepisow tez wyrazalem kilka razy - takze na stronie wydawccy - i sie nie bede powtarzal bo momentami to bicie glowa w mur.
Poniewaz jednak wydawca reaguje (tyle ze wolno) to nie trace nadziei ze cos sie zmieni w jakiejs niedalekiej przyszlosci.
 
 
Nico
General
Long Live Empire!


Posty: 4000
Skąd: Sevilla
Wysłany: 12 Styczeń 2009, 11:02    [Cytuj]

profes79 napisał/a:
Poniewaz jednak wydawca reaguje (tyle ze wolno) to nie trace nadziei ze cos sie zmieni w jakiejs niedalekiej przyszlosci.


Byli kiedyś tacy co chcieli reformowac realny socjalizm, jak wyszło to wiemy :P .
_________________
Confederately yours,
Nico
[Profil] [PM] [E-mail] [WWW]
   
 
profes79
[Usunięty]

Wysłany: 12 Styczeń 2009, 11:04    [Cytuj]

Nico: jezeli kiedys uwzglednione zostana postulaty dotyczace instrukcji to juz bedzie milowy krok do przodu.
 
 
Nico
General
Long Live Empire!


Posty: 4000
Skąd: Sevilla
Wysłany: 12 Styczeń 2009, 11:18    [Cytuj]

Postulaty :D , Profes wiesz, kiedyś uwzględniono postulaty ludzi i .... skończył się realnych socjalizm ;)
_________________
Confederately yours,
Nico
[Profil] [PM] [E-mail] [WWW]
   
 
Piotr
Grossadmiral
S.M.S. Graudenz


Wiek: 47
Posty: 6684
Skąd: Grudziądz/Płock
Wysłany: 12 Styczeń 2009, 11:27    [Cytuj]

Nico napisał/a:
clown napisał/a:
Osobiście uważam, że WB95 jest dobry dla graczy początkujących, bo jest jasny i przejrzysty.


:lol: :mrgreen: :!:

To się nazywa sprzedać duszę diabłu :P .


Ja natomiast uważam że jest on przede wszystkim prosty.

Jakiemu diabłu. :razz: :roll:
_________________
"Marian milczał. Wiedział, że musi milczeć i czekać. Wokół było pusto i cicho. Ta cisza krzyczała." - Jan Oborniak "Krzyk Ciszy"
[Profil] [PM]
 
 
Zouave
Sergent-chef
1-re Regiment de Zouave


Wiek: 44
Posty: 21138
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 12 Styczeń 2009, 11:27    [Cytuj]

Mi w grze zdecydowanie brakuje przepisów o dowodzeniu, ideałem byłyby aktywacje - żetony radzieckie aż się proszą o wprowazdenie aktywacji na takiej zasadzie, by Sowietom maksymalnie utrudnić życie.
No i możliwość rozdzielenia strat na utratę pozomu i odwrót - zdecydowanie przesada.

Piotr napisał/a:
Ja natomiast uważam że jest on przede wszystkim prosty.


Niestety coraz mniej. Coraz więcej tam elementów B 35, co wcale dobrze na grę nie wpływa.
_________________
„Podeszliśmy pod jedno z bardzo pięknych miast. Położone jest ono nad stromym brzegiem szerokiej rzeki. Ludzie tam, Aniu, ja wierzę, są dobrzy. Czegoż oni nie wycierpieli w tej niewoli. Faszyści tak łatwo stąd nie odejdą. A tak by się chciało, żeby piękne miasto nie było obiektem działań. W ogóle chciałoby się, żeby Ziemia nasza była nie w ogniu, lecz w kwiatach...”

o Sandomierzu
płk Wasyl Skopenko, dowódca 1180 Pułku Strzelców 350 Dywizji Strzelców, Ukrainiec, żołnierz Armii Czerwonej
[Profil] [PM]
   
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Forum korzysta z plików cookie w celu zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu mechanizmu cookie w Twojej przeglądarce.
Więcej na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji