Galicyjska Inicjatywa Strategiczna Strona Główna Galicyjska Inicjatywa Strategiczna
www.wojenne-planszowki.pl

Ogólnopolskie forum poświęcone
planszowym grom wojennym

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Caesar: Conquest of Gaul
Autor Wiadomość
Grohmann


Posty: 74
Skąd: Szczecin
Wysłany: 31 Sierpień 2007, 18:57   Caesar: Conquest of Gaul [Cytuj]

Zapraszam do komentowania recenzji gry "Caesar: Conquest of Gaul", autorstwa Tomasza Horożanieckiego "Teufela".
_________________
Get the graal or die tryin.
[Profil] [PM] [E-mail]
   
 
RyTo
Kybernetes


Posty: 704
Skąd: Kraków
Wysłany: 2 Wrzesień 2007, 20:06    [Cytuj]

Kiedy tylko zobaczyłem, że w numerze jest recenzja tego tytułu, właściwie wiedziałem, kto jest autorem. (Widocznie w Polsce wciąż system GBoH nie jest aż tak strasznie rozpowszechniony). Dziwi mnie jednak polityka redakcji - nic nie mówili, że będzie inna recenzja z tego samego systemu.

Oj, bo redakcja dostanie felietonem podsumowującym całą serię...

Pytanie do ludzi, którzy nie grali nigdy w Wielkie Bitwy Historii. Czy po obydwu artykułach, moim i kolegi Teufla, wyłania się spójny system aktywowania wodzów?
[Profil] [PM] [E-mail]
   
 
Nico
General
Long Live Empire!


Posty: 4000
Skąd: Sevilla
Wysłany: 2 Wrzesień 2007, 21:20    [Cytuj]

RyTo napisał/a:
Dziwi mnie jednak polityka redakcji - nic nie mówili, że będzie inna recenzja z tego samego systemu.


Bo sami do końca nie wiemy co i czy dostaniemy od recenzentów ... :neutral:
_________________
Confederately yours,
Nico
[Profil] [PM] [E-mail] [WWW]
   
 
Teufel
Korvettenkapitän
schwerer Kreuzer Prinz Eugen


Posty: 1107
Skąd: Stadt Thorn
Wysłany: 2 Wrzesień 2007, 21:48    [Cytuj]

Ja też nie znałem, aż do dziś, tematyki poszczególnych artykułów. Pytałem wcześniej kolegów Nico i Grohmana o pozostałe recenzje, jednak pisali dość ogólnikowo ;) , widocznie sami nie wiedzieli do końca co będzie w 2 numerze.
Uważam, że po kolejnych recenzjach gier antycznych z serii GBoH w dalszych numerach Weterana, które są planowane :) , można będzie pokusić się o podsumowujący, byc może wspólnie zrobiony przez osoby zaintereswoane tematem, artykuł na temat systemu.
Pozdrawiam
_________________
"Socjalizm jest to ustrój, w którym bohatersko pokonuje się trudności nieznane w żadnym innym ustroju!"

Once a Marine, always a Marine
[Profil] [PM] [E-mail]
   
 
leliwa
Keleustes
Pułkownik pospolitaków lubelskich


Wiek: 44
Posty: 2041
Skąd: Kraina Sobieskich
Wysłany: 3 Wrzesień 2007, 21:58    [Cytuj]

Do tego jeszcze trzeba co najmniej mieć jeszcze SPQR.
_________________
Come fill up my cup, come fill up my can,
Come saddle your horses, and call up your men;
Come open the West Port and let me gang free,
And it's room for the bonnets of Bonny Dundee!
Stara piosenka jakobicka w wersji Waltera Scotta
[Profil] [PM] [E-mail]
 
 
Teufel
Korvettenkapitän
schwerer Kreuzer Prinz Eugen


Posty: 1107
Skąd: Stadt Thorn
Wysłany: 4 Wrzesień 2007, 09:22    [Cytuj]

I "War Galley", "Alesia", "Caesar: Civil War" (te gry są w Polsce u graczy), oraz "Caesar in Alexandria" (o tej nic nie wiem, czy ktoś ma) ... A "SPQR" Deluxe wychodzi w Grudniu i wiem, że kilka osób go kupuję. Nie twierdzę, żeby pisać ten artykuł do nastepnego Weterana, raczej po zrecenzowaniu wszystkch antycznych gier z serii.
_________________
"Socjalizm jest to ustrój, w którym bohatersko pokonuje się trudności nieznane w żadnym innym ustroju!"

Once a Marine, always a Marine
[Profil] [PM] [E-mail]
   
 
RyTo
Kybernetes


Posty: 704
Skąd: Kraków
Wysłany: 4 Wrzesień 2007, 11:43    [Cytuj]

Koledzy grający w "Galijskie konkiety"! Graliście zapewne kilkakrotnie w różne scenariusze. Czy rzeczywiście jest aż tak strasznie z balansem na niekorzyść barbarzyńców? W każdym chyba scenariuszu Galowie mają więcej żetonów, często liczebność oddziałów też jest większa.

Pomińmy też teraz kwestie wynikające z przewagi w uzbrojeniu czy zasadach dowodzenia Rzymian i Galów.
[Profil] [PM] [E-mail]
   
 
Teufel
Korvettenkapitän
schwerer Kreuzer Prinz Eugen


Posty: 1107
Skąd: Stadt Thorn
Wysłany: 4 Wrzesień 2007, 12:16    [Cytuj]

Aż tak źle nie jest, np: Wujaw wygrał grając Sekwanami, a to podobno najstraszniejszy ze scenariuszy grze dla Galów, ale to była nasza pierwsza walka i nie ujelismy np: superiority chart table w niej, bo zapomnieliśmy :P
Ostatnio 2 razy graliśmy w Rhine czyli Germanie w Galii i na lewym skrzydle szło im dobrze (chociaż rzuty mogłbym mieć lepsze), dzieki ich dobrej jeździe, ale na prawym skrzydle była widoczna przewaga Rzymian, ponadto mieli dużo łuczników, właśnie tam, którzy dobijali germańskie oddziały będące krok od routów. Routów się robi u Germanów na potęgę i jest ciężko - w centrum też.
Niedługo gramy w Bibracte, z playbooku wynika, że najbardziej wyrównana z bitew, duża przewaga liczebna Helwetów, Rzymianie maja 4 legiony w polu i 2 w obozie, wejscie tych z obozu przesądza sprawę, jednak jak sprytnie napisano w playbooku "if you have to win by using a reserves, you're no a Caesar" - bo w rzeczywistości poradził sobie z Helwetami 4 legionami, a Bojów i Tulingów, wchodzących na jego bok w połowie gry odepchnął 3 szeregiem kohort...
_________________
"Socjalizm jest to ustrój, w którym bohatersko pokonuje się trudności nieznane w żadnym innym ustroju!"

Once a Marine, always a Marine
[Profil] [PM] [E-mail]
   
 
Grohmann


Posty: 74
Skąd: Szczecin
Wysłany: 5 Wrzesień 2007, 19:19    [Cytuj]

Taki podsumowujący artykulik o systemie z pewnością byłby bardzo pożądaną pozycją :)
_________________
Get the graal or die tryin.
[Profil] [PM] [E-mail]
   
 
Archanioł
[Usunięty]

Wysłany: 9 Wrzesień 2007, 14:06    [Cytuj]

Kupię SPQR, Caesar: Civil War tyż jest. Niestety nie ma ani ja ani Stretegos Cezara w Aleksandrii. War Galley ma Strategos i mamy w planach pograć przy najbliższej okazji.
 
 
Teufel
Korvettenkapitän
schwerer Kreuzer Prinz Eugen


Posty: 1107
Skąd: Stadt Thorn
Wysłany: 16 Grudzień 2007, 22:27    [Cytuj]

Bitwa pod Idistaviso 16 r.n.e gdzieś w Germanii
- Scenariusz mojego autorstwa do gry „Cesar: Conquest of Gaul” GMT Games.

Bitwa mająca być zemstą za Las Teutoburski, choć nominalnie wygrana przez Rzym, przyniosła im takie straty, że nie zdecydowano się już po niej na ostateczną próbę ujarzmienia Germanii zareńskiej. Rzymianie ściągnęli dużo barbarzyńskich jednostek pomocniczych (z Helwecji, Recji, Norikum, Batawii), i to oni ponieśli największe straty w bitwie.
Scenariusz wydaje się być zrównoważony w odróżnieniu od bitew zawartych w podstawowych scenariuszach. Na razie rozegrałem dwie bitwy, każda ze stron zwyciężyła po razie.
Bitwa dowodzona po stronie rzymskiej przez utalentowanego i uwielbianego przez wojsko Germanika, Germanami dowodził niezły wódz Arminiusz, który w odpowiednim czasie zdradził Rzym i doprowadził do klęski Warusa.
Germanie mieli około 40-50 000 wojsk, w tym pewną liczbę jazdy, Rzymianie około 35 - 40 000, w tym około 6000 konnych, z których część jednak nie wzięła udziału w bitwie.

Dużo zależy od możliwości zgniecenia jak najszybciej prawego słabego skrzydła rzymskiego przez germańską jazdę i jasno zielonych (wybranych z wszystkich plemion zawodowych wojowników Arminiusza). Rzymianie początkowo mogą być zatrwożeni ilością zroutowanych oddziałów auxiliares, ale gdy do walki ruszą legiony, to wszystko się może zdarzyć.
Scenariusz dla zmęczonych ciągłymi łatwymi wygranymi stroną rzymską.
Na potrzeby scenariusza wzięto legiony z gry, choć oryginalnie były to legiony: I, V, XX i XXI oraz vexillationes z II, IX, XIV, XV.

I. Germanie przegrywają, gdy uzyskają 165 punktów routów i wyeliminowanych oddziałów, Rzymianie 200.

Gramy na mapie "Rhine".

II. Zasady dodatkowe:
- przed każdym etapem rzucamy na możliwość aktywacji Labienusa i jego konnicy na lewym skrzydle. Wykonujemy rzut kościa10 stronną, dla pierwszego etapu Labienus jest aktywowany w grze przy wyniku 0 i 1, dla drugiego etapu 0, 1 i 2 itd. Wcześniej wódz naczelny Rzymian nie może aktywować żadnego z 8 oddziałów podporządkowanych temu prefektowi. Nie można również atakować tych jednostek wcześniej, niż zostaną aktywowane.
- żeton Cezara zastępujący Germanika ma zmniejszone wszystkie właściwości o -1, nie ma cheroicznej charyzmy, Ariovistus zastępujący Arminiusza również jej nie ma, ale jego pozostałe właściwości są bez zmian
- Ariovistus (Arminiusz) może w swoich indywidualnych rozkazach zdjąć jednokrotnie 2 hity z jednej jednostki raz na swoją aktywację (jak również każde momentum i trump)
- jednostki BI po stronie Rzymu traktowane są jak auxiliares, czyli są aktywowane w ich fazie, zawsze dowodzone, odroutowanie tylko poprzez Caesara (Germanika). Wszystkie oddziały BI i LI po stronie Rzymu mają liczebność „pięć”.
- Używamy tabelki superiority chart table z erraty w grze (chodzi głównie o brak AS legionistów z symbolem rec. nad BI )
- Rzymianie mogą tworzyć linię z oddziałów jazdy BC i LN
-stosujemy zasadę stania na 1 heksie 1 oddziału jazdy germańskiej i 1 oddziału lekkiej piechoty germańskiej i korzyści z tego płynące.
-pretorianie (2 i 3 kohorty z X Legionu) mogą być aktywowane wyłącznie przez Caesara (Germanika)
- kohorty vexillationes są aktywowane przez prefektów tych legionów za którymi stoją w ustawieniu początkowym, traktujemy je jako łączną cześć danego legionu, odroutowywanie ich następuje tak jak kohort legionu do którego je przyporządkowano. Mogą stać na 1 polu z kohortami tego legionu.
- nie można opuszczać mapy, jednostka która to wykona jest traktowana jak wyeliminowana

Ustawienie
III. Germanie (ustawieni przodem do obozu rzymskiego), cyfra w nawiasie, to odległość BI z danego plemienia od miejsca swego wodza, oczywiście wódz stoi z oddziałem:
Erdo (Harudes) – 1912 (1)
Albericho (Vangiones) – 2312 (1)
Donnerus (Macromani) – 2314 (1)
Nassua (Suebi) – 2616 (2)
Logio (Sedusii) – 2917 (2)
Sigfridus (Nametes) – 3219 (1)
Flemmus (Nervii – jasno zieloni BI, trzy oddziały o TQ = 8, sześć o TQ = 7, trzy o TQ = 6 ) – 3520 (2)
Voccio (12 LC i 12 LI, po jednym LC i LI razem na każdym heksie) 3922 (2)
Fafreus (Tribocii) – 3920 (1)
Wódź naczelny Ariovistus (oryginalnie wódź Cherusków Arminiusz) – 3419

IV. Rzymianie (ustawieni tyłem do obozu rzymskiego), znak „>>” oznacza linie trzech bądź jednostek danego legionu bądź jazdy - od - do.

Auxiliaries BI i LI - w linii od 1818 do 3426, w tym:
Boii (niebiescy) nr 1 LI, 4 BI, 5 BI
Aullercii (żółci) nr 6 BI, 7 BI
Briton (szarzy) nr 8 LI, 9 LI, 11 LI
Helvetii (niebiescy) – nr 13 BI, 16 BI, 8 LI
Parisii (żółci) – nr 4 LI, 7 BI, 9 BI
Tullingii (niebiescy) – nr 1 LI, 4 BI, 5 BI
6 dowolnych łuczników – 1919, 2221, 2522, 2824, 3125, 3427
2 procarzy – 3529, 3629
1-4 RC - 1120 >> 1422
1-4 LN – 1121 >> 1423
Prefekt Labienus – 1322

Legiony, każdy z aquilą i prefektem, bez katapult,
vexillationes z legionów XI, VII, XII i X mają tylko po dwie wyszczególnione kohorty z legionu, nic więcej.

VIII Legion (bez dziesiątej kohorty)
- 1920 >> 2222,
- 1921 >> 2122,
- 1922,
- 2023
XI Legion (2 i 3 kohorta rekrutów) – 1823, 2024

XIV Legion
- 2322 >> 2624
- 2323 >> 2524
- 2324 >> 2525
VII Legion (2 i 3 kohorty)
– 2225,
- 2426

X Legion (Pretorianie, 2 i 3 kohorty)
– 2722,
- 2626
- Caesar (Germanik ) 2626

XIII Legion
- 2825 >> 3126
- 2826 >> 3027
- 2726 >> 2927
XII Legion (2 i 3 kohorta rekrutów)
– 2727,
- 2928

IX Legion (bez 10 kohorty)
- 3227 >> 3528
- 3228 >> 3429
- 3229,
- 3329
X Legion (4, 5 kohorty )
- 3129,
- 3330

1 BC Parisii (żółty) - 3630
2 BC Parisii (żółty) - 3730 Prefekt
5 LN - 3831
6 LN - 3931
Udanej zabawy :)
_________________
"Socjalizm jest to ustrój, w którym bohatersko pokonuje się trudności nieznane w żadnym innym ustroju!"

Once a Marine, always a Marine
  
[Profil] [PM] [E-mail]
   
 
RyTo
Kybernetes


Posty: 704
Skąd: Kraków
Wysłany: 17 Grudzień 2007, 07:42    [Cytuj]

A, przepraszam, na jakiej to mapie sobie rozstawić?
_________________
"Jestem ci ja, a co mi tam, starożytny sodomita"
[Profil] [PM] [E-mail]
   
 
Teufel
Korvettenkapitän
schwerer Kreuzer Prinz Eugen


Posty: 1107
Skąd: Stadt Thorn
Wysłany: 17 Grudzień 2007, 08:06    [Cytuj]

Mapa Rhine :) Oczywiście działają też zasady o furii barbarzyńskiej (gwoli przypomnienia).

Tu wygląd wojsk przed bitwą:
http://img138.imageshack....istavisoad6.jpg
_________________
"Socjalizm jest to ustrój, w którym bohatersko pokonuje się trudności nieznane w żadnym innym ustroju!"

Once a Marine, always a Marine
[Profil] [PM] [E-mail]
   
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
[ ODPOWIEDZ ]
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Forum korzysta z plików cookie w celu zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu mechanizmu cookie w Twojej przeglądarce.
Więcej na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji